Amino rūgštys

Aminorūgštys visai šeimai ir sportuojantiems. NeoLife baltyminiai kokteiliai ir papildai - lengvam ir kokybiškam mitybos papildymui. Išsirinkite jau dabar! 

Aminorūgštys – itin svarbus organizmo veiklos elementas

Aminorūgštys – tai organiniai junginiai, sudaryti iš azoto, anglies, vandenilio ir deguonies bei kintamos šoninės grandinės grupės. Trumpiau tariant, tai molekulės, kurios susijungdamos sudaro baltymus, kitaip dar vadinamus žmogaus statybinėmis medžiagomis. Vykstant virškinimo procesui, baltymai skaidomi ir lieka aminorūgštys. Jos padeda organizmui:

  • suskaidyti maistą;
  • augti;
  • atkurti kūno audinius;
  • atlikti daugybę kitų funkcijų.

Aminorūgštys taip pat gali būti naudojamos kaip energijos šaltinis ir dalyvauja įvairiuose organizmo cheminiuose procesuose. Pagal veiklos pobūdį jos skirstomos į tris grupes:

  • nepakeičiamos aminorūgštys. Jų organizmas pats negali pasigaminti, tačiau pasisavina iš maisto;
  • dalinai nepakeičiamos;
  • pakeičiamosios, kurias organizmas gali pats pasigaminti. 

Kurios aminorūgštys svarbiausios?

Turbūt jau supratote, kad svarbiausios tos, kurių organizmas nepasigamina pats. Tačiau ne mažiau svarbios ir kitos, nes ne visada visi procesai vyksta sklandžiai ir neretai reikalinga pagalba. Ligos, nuolatinis stresas, nevisavertė mityba ir kiti faktoriai gali sutrikdyti natūralią įvairių maistinių medžiagų gamybą. 

Tačiau pradėkime nuo nepakeičiamų. Kokios jos ir ką apie jas reikėtų žinoti?

9 nepakeičiamos aminorūgštys yra: 

  • fenilalaninas; 
  • valinas;
  • treoninas;
  • triptofanas;
  • metioninas;
  • leucinas;
  • izoleucinas;
  • lizinas;
  • histidinas. 

Jos reikalingos gyvybiniams procesams, tokiems kaip baltymų susidarymas ir hormonų bei neurotransmiterių sintezė. Aptarkime nepakeičiamąsias aminorūgštis šiek tiek detaliau.

Fenilalaninas atlieka svarbų vaidmenį baltymų ir fermentų struktūroje bei veikloje, ir kitų aminorūgščių gamyboje.

Valinas padeda skatinti raumenų augimą ir regeneraciją bei dalyvauja energijos gamyboje.

Treoninas pagrindinė struktūrinių baltymų, tokių kaip kolagenas ir elastinas, dalis. Tai svarbūs odos ir jungiamojo audinio komponentai. Treoninas atlieka svarbų vaidmenį riebalų metabolizme ir imuninėje sistemoje. Be to, gerina miego kokybę.

Triptofanas reikalingas norint palaikyti tinkamą azoto balansą. Tai serotonino, neuromediatoriaus, reguliuojančio apetitą, miegą ir nuotaiką, pirmtakas.

Metioninas dalyvauja metabolizme ir detoksikacijoje. Jis taip pat reikalingas audinių augimui ir cinko, seleno bei kitų gyvybiškai svarbių mineralų absorbcijai.

Leucinas labai svarbus baltymų sintezei ir raumenų atstatymui. Jis taip pat padeda reguliuoti cukraus kiekį kraujyje, skatina žaizdų gijimą ir gamina augimo hormonus.

Izoleucinas dalyvauja raumenų metabolizme, taip pat svarbus imuninei funkcijai, hemoglobino gamybai ir energijos reguliavimui.

Lizinas vaidina pagrindinį vaidmenį baltymų sintezėje, hormonų ir fermentų gamyboje bei kalcio absorbcijoje. Taip pat svarbus energijos gamybai, imuninei funkcijai ir kolageno bei elastino gamybai.

Histidinas naudojamas histamino ir neuromediatorių gamybai. Pastarieji gyvybiškai svarbūs imuniniam atsakui, virškinimui, seksualinei funkcijai ir miego bei pabudimo ciklams. Palaiko apsauginį barjerą, supantį nervų ląsteles. 

Kaip matote, nepakeičiamos aminorūgštys yra daugelio gyvybiškai svarbių procesų pagrindas. Nors jos labiausiai pripažįstamos dėl savo vaidmens raumenų vystymuisi ir atstatymui, tačiau ne mažiau reikšmingos ir kitiems organizmo procesams. Štai kodėl nepakeičiamų aminorūgščių trūkumas gali neigiamai paveikti visą kūną, įskaitant nervų, reprodukcinę, imuninę ir virškinimo sistemas.

Kur gauti aminorūgščių ir kiek jų reikia?

Pagrindinis šaltinis – maisto produktai. Ilgą laiką buvo kalbama, kad mėsa, jūros gėrybės, paukštiena kiaušiniai ir pieno produktai yra pagrindinis baltymų bei aminorūgščių asortimentas. Tačiau pastarąjį dešimtmetį vis daugiau žmonių pradeda skeptiškai vertinti šį racioną dėl įvairių priežasčių ir ieško kuo jį pakeisti. Suprantama, kad vieniems pavyksta, kitiems nelabai.

Kiek reikėtų aminorūgščių?

Pasak Amerikos sveikatos organizacijų, 1 kg kūno svoriui rekomenduojamos normos:

  • histidinas: 14 mg;
  • izoleucinas: 19 mg;
  • leucinas: 42 mg;
  • lizinas: 38 mg;
  • metioninas (+ nepakeičiama aminorūgštis cisteinas): 19 mg;
  • fenilalaninas (+ nepakeičiama aminorūgštis tirozinas): 33 mg;
  • treoninas: 20 mg;
  • triptofanas: 5 mg;
  • valinas: 24 mg.

Turbūt nuo šio galvosūkio gali apsisukti galva, tiesa? Tačiau nereikėtų sunerimti. Tiesiog pirma peržiūrėti mitybą, ją subalansuoti tinkamais produktais bei papildyti maisto papildais, kuriuose yra šių aminorūgščių.

NeoLife aminorūgščių papildai

Maisto papildai lengvai ir efektyviai užpildo mitybos spragas ir padeda organizmui atgauti pusiausvyrą. Tada jam lengviau kovoti su įvairiais negalavimais, virusais, bakterijomis ir t. t. Aminorūgščių papildymas padeda palaikyti raumenų funkcijas ir energingumą, darbingumą. 

NeoLife aminorūgščių papildų asortimentas:

  • „NeoLife Shake“ baltyminiai kokteiliai, praturtinti vitaminais ir mineralais;
  • „NutriShake“ baltyminiai kokteiliai, kurių sudėtyje yra baltymų, riebalų ir angliavandenių;
  • „Sport AMI-TONE“ subalansuoti papildai sportui, kuriuose yra svarbių aminorūgščių (L-argininas, L-ornitinas, L-tirozinas).

Baltyminiai kokteiliai maistingi ir skanūs (šokolado, vanilės ir uogų skonio), jais galima pakeisti vieną valgymą per dieną. Pavyzdžiui, vietoje pusryčių ar priešpiečių. Juos vartoti gali tiek suaugę, tiek vaikai, norintys praturtinti kasdienę mitybą ir jaustis žvalūs.

Taip pat baltyminiai kokteiliai ir „Sport AMI-TONE“ rekomenduojami aktyviai sportuojantiems žmonėms. 

Kad ir kuriuos papildus pasirinksite, o gal net išbadysite visus, nepamirškite ir tinkamos mitybos bei sveikos gyvensenos. 

Jei nesate tikri, kurie papildai jums būtų naudingesni, visada galite susisiekti – mielai pakonsultuosime.